21 jan. 2009

The kick inside

På gymnasiet gick Kate Bushs debutskiva, The kick inside, från -78 på repeat på mitt flickrum i Mellan Grevie medan jag pluggade. Titelspåret trodde jag definitivt handlade om en kvinna som just får träffa sitt nyfödda barn för första gången ("Oh, do you know you have the face of a genius?"), efter att ha känt dess sparkar inifrån magen en längre tid.

Har lyssnat mycket på skivan igen på sistone, när jag läste om Svindlande höjder (för Wuthering Heights) och så nu sen lillan börjat sparka för att jag tycker om låten The kick inside, och så fick jag för mig att googla fram texten. Med den följde en tolkning, som Kate Bush själv instämt med: låten handlar om ett incestuöst förhållande mellan två syskon! Hepp!!! Men fin är den ändå, och jag tänker fortsätta tänka på den som att den handlar om första gången man får se den som sparkat i ens mage...


Hyfsat makaber video...men det visste jag ju inte på den tiden, pre-Youtube...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar