20 jan. 2009

Funderingar

Mycket tankar som far runt i skallen på en nu för tiden, med bebis som sparkar i magen. Mycket som ska ordnas nu på 4 månader, vissa saker är måsten och andra önskemål.

På måste-sidan står bl.a. ny bil. En lånad Twingo har onekligen sina fördelar när man bor i en storstad, men jag tror näppeligen en Urban Jungle fått plats i den. Och så är det säkerhetsbiten som brister lite, så klart. En kombi av det mindre slaget kikar vi efter, och pappa bistår med expertis och kontakter - najs!

På önskesidan står annan bostad än den vi har i dag. Inte för att vi är trångbodda, utan för att jag inte vill bo i den här stadsdelen när vår bebis kommer. Och så har jag alltid föreställt mig att vi bor i ett hus när vi blir en familj Att man har en liten trädgård att kunna rulla ut vagnen i, så att bebisen får frisk luft under vilan. Dessutom gissar jag att det kan vara en del smidigare att ha sitt livs affär och största flytt avklarad innan bebis kommer och vänder upp och ner på allt.
Nåja, nu ska vi ju titta på ett hus i morgon efter jobb, och sen får vi hoppas att folk lägger ut lite fler bostäder till försäljning nu när våren närmar sig!

Funderar också en hel del på bebisen i magen: vem är hon? Hur ser hon ut? Är hon lik mig eller Tomas? Eller kanske min bror? Eller någon annan släkting? Är hon lugn, eller har hon hett temperament? Kommer hon tycka om att läsa, som jag? Kommer hon att vara mammig eller pappas lilla flicka? Kommer hon tycka om att hänga med mig, så som jag gillar att spendera tid med min mamma - eller kommer hon tycka att jag är fruktansvärt pinsam?

Ibland funderar jag: Är bebisen kanske inte alls en flicka??? Kanske har BM sett fel, och så får vi oss en överraskning på födelsedagen när det är en gosse som kommer till oss!? Kanske ska jag inte köpa mer rosa...? Och sen tänker jag: Skit i det rosa - det kan man ge bort, eller använda om vi får en flicka längre fram - men säkerheten!?!?! Jag vill inte ha några tänger eller sugklockor inblandade i min förlossning om det egentligen är en pojke i magen... Antar att oron för blödarsjukan hänger kvar, vågar kanske inte riktigt lita på beskedet från BM att vi väntar en flicka?

Föräldraledigheten funderar jag också mycket över - hur ska man lösa den biten smartast och smidigast? Och vad ska man hitta på tillsammans om dagarna? Kommer vår bebis vara lugn och tycka det är kul att gå på fikaträffar och babysim, eller kommer vi få en gaphals som bara är nöjd så länge barnvagnen rullar? Kommer jag att få nya vänner genom ex. mammagruppen, eller kommer jag gå dit en gång och konstatera att alla andra är puckon och aldrig mer gå dit? (Det låter som jag, det...)

Och kroppen, hur kommer den se ut efter förlossningen? Blir man någonsin sig själv igen? Många jag känner ser ut som före graviditeten ganska snart efter förlossningen, men jag har ju iofs inte sett dem utan sina kläder... Kommer jag få bristningar? Hängiga bröst? Pigmentfläckar?

Mycket funderingar blir det. Kanske lite extra många just nu, eftersom vårt nya affärssystem på jobb har många barnsjukdomar och jag får vänta på hjälp från IT-supporten stup i ett. Det ger ju en lite extra tid att spåna fritt...

I dag är sista dagen i vecka 21, och jag ska snart ta en dusch och lägga mig och läsa på om den kommande veckan, vecka 22.

Natti, natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar