31 okt. 2008

10+0

I dag går vi in i 11:e veckan, och så här skriver FL om den här veckan:

Vecka 11 - 31 okt - 6 nov 2008

Kroppen: Nu är det möjligt att ta reda på om det blir en pojke eller flicka. Tekniskt sett är det möjligt att ta reda på det tidigare genom ett blodprov, men denna teknik är alldeles nyupptäckt och har inte börjat användas ännu. Tekniken går ut på att embryots celler blandas med mammans blodomlopp redan tidigt i graviditeten och då kan man se om en Y-cell (för pojkar) finns med i blodet.

Fostret: Huvudet är nu rundare och ögonlocken är tydligare, de har redan öppnats och kan slutas vid beröring. Händerna kan också stängas vid beröring. Nu är fostrets alla viktiga organ i stort sett färdiga och ska bara växa i storlek.

Tänk att lill* älsklingen ligger där inne och öppnar och stänger ögonen! Och tänk att alla organ är klara redan, och bara ska växa till rätt storlek. Det är helt otroligt. Lilla Bönan är ju bara 8 veckor i dag, 56 dagar. Tänk att en hel liten människa kan skapas på 56 dagar...så pass att den "bara" ska växa till sig sedan...

Spännande också att man nu kan få veta om det är en pojke eller flicka! Det ska vi naturligtvis ta reda på, eftersom vi ska inreda en riktig barnkammare i antingen ljusblått eller ljusrosa!!! Tro mig, jag kommer inte vara en av de där mammorna som kommer klä min lilla prinsessa i murriga- eller blockfärger, och om jag får en liten gosse, så ska han kläs i massa fint blått, från ljusaste ljust, till marint.

Men de första veckorna kommer det bara vara kritvita kläder på min bebis, oavsett kön. Finns inget finare än alldeles, alldeles nyfödda i vita kläder, som framhäver deras färger. Längtar!!!

Nu ska jag hoppa in i duschen. Vid 15.00 kommer T hem från Spanien! Har längtat massor, och vill vara fin när jag träffar honom. Ska dra på mig den nya lila trikåklänningen jag köpte i förrgår. Klämmer ingenstans - fetebonus!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar