12 okt. 2008

7+0

Hoppar över i 8:e veckan i dag, 7+0. FL skriver så här om den 8:e veckan:

Vecka 8 - 12 okt - 18 okt 2008

Kroppen: Det är bra att äta lite och ofta, magens matsmältning är långsammare än förut och ger ofta upphov till gaser och att man känner sig uppsvälld eller obehagligt mätt.

Embryot: Embryot är nu omkring 25 mm, fingrar och tår kan ses tydligt men är fortfarande täckta med simhud. Överläppen skapas samt nästippen. Hjärtkonstruktionen är nu utvecklad och slår med 150 slag i minuten, dvs dubbelt så fort som hos en vuxen.

På min Gravidsida på FL står även att jag är på dag 50 av 280 i graviditeten, dvs. att jag klarat av 17,9% av en graviditet redan. Det är ju nästan en femtedel!!! Och ändå känns det som att tiden sniglar sig fram. 12+0 känns som en overklig hägring långt borta vid horisonten. Kommer vi komma dit?

T och jag tvättar i dag, samtidigt som vi passar min systers små hundar. Ser fram emot kvällen, när jag kan ta en dusch, krypa ner i nytvättade lakan och läsa i gravidböckerna om 8:e veckan...


Bilderna hittade jag på blimamma.se, och de visar embryot i 8:e veckan. Där står det också att embryot är stor som en böna den här veckan, så nya smeknamnet från i dag blir Bönan!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar