19 okt. 2008

8+0

Jag hoppar in i nionde veckan i dag, och hållar tummar och tår för att Bönan hänger på...

FL skriver så här om vecka 9:

Vecka 9 - 19 okt - 25 okt 2008

Kroppen: Tandköttet blir uppmjukat och kan därför bli mer lättblödande, var därför extra noga med tandborstningen. Olika graviditetshormoner påverkar dig, man kan fortfarande känna sig trött och illamående, men det brukar gå över om några veckor.

Embryot: Embryot är nu cirka 3 cm och fötterna är ca 2 mm stora. Halsen tar form och käkarna är färdigutvecklade. Munhåla och näsa förenas, öron och näsa kan nu ses och ansiktet börjar totalt sett få mänskliga drag. Känseln utvecklas och embryot kan redan nu få hicka ibland.

Hahaha, tänk att Bönan kanske hickar just nu i min mage, sååå häftigt! Det är ju verkligen en liten mänsklig varelse därinne. Plötsligt blir det så obegripligt hur man kan välja att göra abort efter att hjärtat börjat slå på den lill*... Det är ju ett riktigt litet liv man tar bort då.

I dag är det exakt en månad sedan jag kissade på en CB-sticka och fick ett plus. En månad sedan vi fick veta att vi är gravida igen. Fast vissa dagar verkligen sniglat sig fram med trånga byxmidjor och trötta ögon, så har ju tiden ändå gått fort! Merän 20% av graviditeten har som sagt klarats av, jag befinner mig redan i den tredje lunarmånaden...en hel månad har jag vetat om min graviditet.

Nu ska jag hoppa in i duschen. Kl 15.00 är det söndagmiddag hos mina föräldrar/födelsedagsfirande för syster Ds sambo, H. Och innan dess ska jag helst, förrutom att duscha och välja kläder, hinna köpa en present, gå på en visning av ett hus på Nya Bellevue och hämta upp en födelsedagstårta på Mimmas i Vellinge (samma som gjorde vår bröllopstårta!). Vi får ta vår traditionella läsning om nya graviditetsveckan i kväll, istället för i sängen efter frukosten.

Bråttom, bråttom!

1 kommentar:

  1. hihi... bönan. Tänk så liten. 2mm stora fötter... Halleda!

    SvaraRadera