16 nov. 2008

Ryggont

Mitt ryggonda eskalerade i går eftermiddag, och två timmar innan gästerna skulle komma fick jag ta två Alvedon och power-nappa en halvtimme för att överhuvudtaget kunna tänka på matlagning. Hade även feber där en stund innan Alvedonen kickade in, och var bergsäker på att jag åkt på en njurbäckeninflammation igen.

Har dock googlat fenomenet i dag, och de flesta gravidsidorna anger v 12-13 som startskottet för den gravida kroppens utsöndrande av relaxin, ett hormon som gör att skelettet i bäckenet mjukas upp, och att bäckenet vidgar sig. Smärtan som beskrivs på de sidor jag hittat stämmer på pricken in på det jag kände: ilande, molande, intensiv smärta som skjuter ut från en punkt, ofta i korsryggen eller i blygdbenet, och som ofta blir värre av att ligga ner (jo tack, det märkte jag!). Trodde ju aldrig i min vildaste fantasi att foglossning kan starta så här tidigt... Såg framför mig att jag möjligtvis skulle behöva känna av det i vecka 38 typ...

Ska hur som helst ringa min BM i morgon bitti och berätta för henne,och om hon tror att det kan vara njurbäckeninflammation så vill jag ha det uppkollat - pronto!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar