21 jan. 2011

Thailandfrälsta?

Många sa, när de fick höra att vi skulle åka till Thailand första gången nu i jul, att "då kommer ni bli helt frälsta, ni också", men vi pratade lite om det för någon dag sedan och kom fram till att det blev vi inte alls det. Jag förstår faktiskt inte storheten: all mat smakar likadant, och även om det var väldigt varmt, så var det inte alla dagar som det var soligt (vilket man ju annars kan tro). Hotellen höll inte riktigt den standard man hoppats på (vilket så klart är en fråga om hur mkt man vill spendera på boende) i förhållande till hur de såg ut på hemsidorna och vad vi betalade. Bland annat så var hotellen mer eller mindre mögeldrabbade, vilket säkerligen hänger ihop med sättet de bygger på...

Framförallt så tycker jag att det ligger alldeles för långt bort, flygresan är helt enkelt inte värt det, så för min del får det gärna bli Mexico, Västindien, Brasilien eller annat varmt resmål nästa gång vi känner för att fly vinter-Sverige! Israel är jag lite sugen på också...

Oj vad gnälligt ovanstående blev (snacka om att man är bortskämd som klagar, inte så jag menar - jag menar bara att jag inte alls frälstes, hehe), ska försöka att summera Thailand i lite mer positiva ordalag också...

Bästa hotellet: Pakasai Resort i Ao Nang.
Bästa stranden: Koh Ngai
Böcker jag läste: One day - David Nicholls, Människohamn - John Ajvide Lindqvist, En styvmors dagbok - Fay Welldon, Skam - Karin Alvtegen samt halva Den stulna romanen - Nawal El Saadawi.
Bästa restaurangen: Sri Lanta
Mest avkopplande: Coco Cottage på Koh Ngai
Glad att jag shoppade: Skräddarsydda sommarklänningar med fickor.
Mest romantiska upplevelsen: Middag under stjärnorna och lyktorna på Anda Lay
Stoltaste: Dels när Vendela doppade fötterna i havet för första gången (på Koh Ngai) och när hon övervann rädslan för poolen på Baan Lanta.
Skönaste massagen: Oljemassagen på Karon Beach första dagen! Oslagbar, jag jagade liknande upplevelse därefter utan resultat (fast de andra massaerna kom inte långt efter!).

Det finns säkert fler punkter att highlighta, men vi håller här.Thailandsfrälst är jag som sagt INTE (som Pippi hade uttryckt det), jag är nog snarare en frälst Frankofil (-Så klart du är, sa Tomas, allt är ju dyrare i Frankrike än någon annanstans, hahahaha). Kan man våga hoppa spå en weekend i Paris i vår, kanske :-) ?




Ok då, liiiite frälst i den här strandne är jag kanske... Koh Ngai.
Synd att den inte ligger närmre :-)

Xoxo

1 kommentar:

  1. Vi hade inte heller fina soliga dagar varje dag på vår resa till Dominikanska Rep. Thailand har för övrigt inte lockat mig och maken nämnvärt... Konstiga är vi tydligen enligt alla andra. Och ju fler som säger att det är himmelriket på jorden, desto mindre vill jag åka dit. ;-) Ja okej, skulle kanske inte tacka nej om jag blev bjuden på en resa dit men ja ett drömresemål är det inte.

    SvaraRadera