4 dec. 2008

Träning

Var ganska generad när BM vid inskrivningen frågade mig om jag tränar sen jag blev gravid. Jag har verkligen inte velat ta några risker, och trots att jag helt logiskt vet att det inte går att "skaka" sönder något genom att ex. jogga, så har hela kroppen protesterat. Det har blivit snabba promenader på lunchen, bara - alledeles lagom!

BM var heller inte alls fördömmande, utan sa att om ngt inte känns bra, så ska man strunta i det. Hon menar att oron det kan skapa att göra ngt som inte känns bra, som att träna, kan vara värre än uteblivna hälsoeffekter av att göra det.

Och i dag läser jag detta på Aftonbladet hälsa:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article3913042.ab

Med ett så tydligt samband mellan träning bland gravida och preeklampsi, så är jag glad att jag följt min intuition : )

Har i alla fall anmält mig till både gravidyoga och vattengympa för gravid på Rund & Sund. Yogan fick jag bekräftlse på i går, börjar den 6/3. Jag kommer att få lära mig mkt andningstekniker där, men vill ändå gå även en vanlig profylaxkurs. Lina sa att hon hade otroligt mkt glädje av den, eftersom hon kom in till BB för sent för att få en epiduralbedövning...

Vattengympan börjar först 30/3. Kan föreställa mig att det kommer kännas skönt att vara "viktlös" där, så sent i graviditeten.

Här kan man kika mer på Rund & Sunds program:

http://www.rundosund.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar