14 nov. 2010

Teater med supé!

Igår tjuvstartade jag födelsedagsfirandet för Tomas, eftersom han har lite otur som fyller år på Fars dag (man vill ju gärna sprida ut bemärkelsedagarna lite!). Vi lämnade lillan hos mormor och morfar och tog sedan bussen in till Malmö. Vi hade otur (trodde vi, kommer till det sen...) och hamnade vid en bilolycka utanför Vellinge, så bussen stod stilla i en kvart, vilket gjorde att vi kom för sent till teatern. Vi blev insläppta en halvtimme efter eländet startat, och det var som sagt ingen förlust att vi missat de första 30 minuterna. Kärlek och pengar (Intiman) var det vi såg, och jag hade verkligen sett fram emot det av flera olika anledningar, varav de mest framträdande väl var att a) vi inte varit på teater elle ropera på hundra år och b) regissören  av dramat, Maria Åberg, gick i samma högstadieklass som jag.

Hur som helst, föreställningen var kort, och så fort den var slut fortsatte vi kvällen på Brogatan, dit vi nästan alltid går efter vi varit på teater eller opera. Jag stillade lystmätet vad gäller ostron & skumpa och råbiff med ett fylligt rött för en lång tid framöver. Till efterrätt tog vi creme brulé, mmmmmm! Efter maten promenerade vi ner mot Möllan och avrundade kvällen med Fidel Castros på Tempo. Väldigt lagom, och en styck man var väldigt nöjd med uppvaktningen. Men mamma Sträng saknade lillan galet mycket när vi kom hem (trots att hon så klart sovit vid den tiden. även om hon varit hemma), och fundelerade lite på hur sjutton jag ska kunna vara utan henne i 10-12 dagar om vi nu bestämmer oss för att åka på bröllop i Thailand i juni....

I morse (eller vid lunch, snarare, hehe) när jag hämtat Vendela hos mina föräldrar sjöng vi och sen hjälpte Vendela pappa att öppna paketet. Eftersom vi slog ihop födelsedags- och Farsdagspresent så fick det bli en halsduk (från Barbour...lagom exklusivt för någon som brukar glömma saker på bussen, hehe). För halsduk är väl ganska klassisk Fars dag-present???

Nu har vi just dukat undan en riktigt god middag, lagad efter recept från en tidning, Gourmet, jag köpte på impuls i fredags. Kyckling Provencal - väldigt gott! Perfekt avslutning på helgen. Funderar på att sätta en levaindeg också (levain är franska motsvarigheten till surdeg), skulle i så fal vara klar lagom til nästa helg, och hur gott hade det inte varit med ugnsvarm levain med ost och marmelad på söndagmorgon??? Hmmm, vi får väl se...

Jag ska i alla fall stryka inför veckan, ta ett bad och sen streama senaste Greys innan jag släcker. Imorgon är det en ny, spännande vecka!

xoxo


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar