18 nov. 2010

Dagisångest

Saken är som så här: Vendela har erbjudits plats på "dreamydagiset" from 15 januari 2011. Wiiiiiii-känslan jag trott jag skulle känna infann sig inte riktigt. Jag tänkte mer: "Ooooh nej, inte nu!" Jag måste bestämma mig för hur vi ska göra. Hon har varit tre månader på dagiset hon är på nu, och trots att jag var negativt inställt till det pga lokalerna och avsaknad av en gård m lekplats, så är jag nu 110% nöjd och frälst och allt det där. Vendelas mentor är så go, och det känns så tryggt att lämna Vendela på morgonen. Jag vet att hon har det sååå bra.

Men dreamydagiset har en stor plankomgärdad, insynsfri gård med kullar, gräsmatta, lekplats osv. och en egen kock som lagar ekologisk mat från scratch (på nuv. dagis får barnen mat i värmeskåp från centralkök).

OK, måste nog göra en plus- och minuslista med  de olika dagisen här:

Dreamydagiset

Plus
Ekologisk hemmalagad mat
Stor gård m lekplats
Mysiga små "sovrum"
5 årsgrupp (vilket iofs inte är positivt förrän VJ är fem...)

Minus
Större grupper, 16-19 st
Åldersblandat 1-4 i alla grupper utom 5 årsgruppen
Dubbelt så långt dit jmf med nuvarande dagiset

Nuvarande dagiset

Plus
Lotta (Vendelas mentor...men tänk om hon har planer på att sluta???)
Kompisarna som VJ diggar starkt
Tryggheten och förtroendet som jag känner
Ligger nära hemmet
Liten grupp, 15 barn 1-3 år (därefter 3-5 årsgrupp med lika många barn) - ett litet dagis helt enkelt

Minus
Ingen gård i direkt anslutning (ligger på andra våningen)
Mat i värmeskåp (fast inte säker på om det gälls som ett minus, VJ älskar ju maten så då är det väl ok, I guess)

Ur en praktisk aspekt hade det varit perfekt med inskolning 15 januari, eftersom VJ då varit ledig nästan en månad iom resan till Thailand...ett naturligt bryt, så att säga...

Fler plus och färre minus med nuvarande dagiset...

Någon som har lite åsikter om detta? Hjälp emottages tacksammast!!!

xoxo

4 kommentarer:

  1. Rent spontant efter att ha läst dina plus- och minuslistor tycker jag du ska stanna! Jag hade önskat att jag hade haft den tilliten till vårt dagis som du verkar ha till Vendelas nuvarande dagis!! Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Alex!

    Det där med dagis är alltid lite svårt och känsligt för oss som föräldrar, jag tror däremot inte att barnet bryr sig speciellt mycket när det är så litet som Vendela. Som du skrev så har hon inte gått där speciellt länge plus att ni ska åka bort en månad. Tror att ju yngre barnen är desto lättare anpassar dom sig till nya situationer. Theodor som snart fyller 3 hade aldrig accepterat att byta dagis. Han är ju så pass stor nu att han fattar ju att hans kompisar inte är där om han byter dagis. Men jag förstår dig, egen ekologisk mat, utegård osv väger tungt! Du blir kanske inte så mycket klokare av detta, men det jag vill ha sagt är att föräldrarna bryr sig mer än vad barnet gör, och att ju yngre barnet är desto lättare kan det få förtroende för någon annan dagisfröken. Men trivs alla tycker jag inte ni ska byta, det kan kanske bara bli sämre? Avsaknaden av utegård och ekologisk mat kanske kompenseras av Vendelas mentor? Lycka till!

    Kram

    SvaraRadera
  3. hur du än väljer att göra så kommer du ångra dig lite. byter ni kommer du säkert tänka att åh vad hennes gamla mentor var bra och åh vad nära vi hade osv. byter ni inte kommer du säkert tänka att gräset nog ändå är grönare, och dessutom ekologiskt, på det andra dagiset. jag förstår verkligen att det är svårt att välja, men själv hade jag gått på den sk magkänslan. och förmodligen stannat. jag tror vendela klarar sig bra utan eko-mat och en bra mentor kan vara nog så viktig!
    lite tankar från en trogen bloggläsare.
    /lizzy

    SvaraRadera
  4. Jag hade låtit henne stanna. Dels att hennes mentor är så bra, du känner dig trygg med dagiset och att de har mindre barngrupper tycker jag är tre STORA aspekter.

    Man har så mycket åsikter innan barnet börjar, min 20 månaders går på ett dagis jag tyckte var lite slitet och tråkigt, men hon älskar det, hon älskar sina fröknar och hon älskar värmeskåpsmaten, precis som din dotter.

    Varför byta? Det verkar ju smidigare för er också.

    ps en sak till, det här med att de har stor gård, tänk på att fröknarna inte kan ha lika stor koll på alla barnen då.

    SvaraRadera