30 dec. 2009

2009

Kring förra nyårsafton gjorde jag ett bokslut över 2008. Nu är det dags att ta farväl av 2009 och upprätta bokslut (btw, am I glad att jag slipper stressen kring den biten på jobbet i år???). Förr er som är nyfikna på svaren för nästan exakt ett år sedan, tryck här!

Året 2009


Gjorde du något i år som du aldrig gjort tidigare?
Minst sagt, jag födde ett barn!

Höll du några av dina nyårslöften?
Minns inte om jag gav några...men jag svarar väl ja på den frågan, jag håller ju alltid vad jag lovat ;-)

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Nej, tyvärr inte. Men jag lärde känna så många trevliga mammor, och kanske hade jag inte gjort det om mina vänner också haft eller fått barn?

Dog någon som stod dig nära?
Nej, tack och lov inte!

Vilka länder besökte du?
Danmark... lite skillnad mot 2008 års vagabondliv, va?

Är det något du saknar år 2009, som du vill ha år 2010?
Hmmm, nu ska vi se...var ska jag börja? Soffbordet, diverse fina lampor, ny bil, långresa med bil i Frankrike (semesterresa övht duger!)...ny värmeanläggning, en kakelugn i biblioteket och en i kontoret, ett orangeri i anslutning till matrummet....Ska jag fortsätta?

Vilket datum från år 2009 kommer du alltid att minnas?
Den 6 maj, den dagen, det klockslaget (14.06) är inristat i mtt hjärta. Jag minns det som om det var för en minut sen, och jag gör mer än gärna om det. Helst två gånger till!

Vad var din största framgång år 2009?
Jag måste nog säga att den största framgången är att jag och min man rott i land så mycket på en gång. Husköp, föräldraskap, renovering m.m. Mest nöjd är jag över att jag lyckats stå emot Tomas valpögon och "hon kan väl få sova här mellan oss? Bara i natt??? Nu har vi en bebis som älskar att sova i sin säng, om som sover mellan ca 19-19.30 till allt mellan 8-9.30. Och för er som känner Tomas ch vet hur han kan tjata och manipulera för att få som han vill, vet att det är att betrakta som en framgång :-)

Vad var ditt största misstag år 2009?
Att köra in i den därade parkerade bilen :-(

Har du varit sjuk eller skadat dig?
Att vara gravid är ingen sjukdom, sägs det ju. Men jag var sjukskriven em hel del i slutet av graviditeten pga stressrelaterade sammandragningar och hotande förtidsbörd. Det blev en hel del sjukhusbesök och jag var till och med inlagd i en vecka.

Bästa köpet?
Huset! Och Octon som vi köpte till matrummet. Och Junon till Vendela. Och Howard-sofforna! Oj, det är så mkt bra vi köpt i år :-)

Vad spenderade du mest pengar på?
Vendela och heminredning

Gjorde någonting dig riktigt glad?
Att få se Vendela för första gången. Som vi längtade efter henne. Den lädjen går inte att beskriva...

Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om år 2009?

"At last" - Etta James (första låten på förlossningslistan i iPoden). Hackspetten Hacke, På min mage en mygga satt..., Jag är en gräshoppa, en gräshoppa...Vendela spelar på trumman och Hej på dig Vendela, vad kul att du är här.... och andra barnvisor som vi lärt oss på babyrytmiken, och som vi sjunger dagligen för Vendela. Hjärntvätt!

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Tror inte man kan vara gladare eller lyckligare än vad jag varit i år

Vad önskar du att du gjort mer?
Snusat babydoft oftare, den doften försvinner snabbare än man tror.

Vad önskar du att du gjort mindre?
Passat på hantverkare

Hur ska du tillbringa nyår?
Med middag för 10 personer hemma hos oss, dans och god dryck!

Blev du kär i år?
Ja, i min underbara dotter - kärlek vid första ögonkastet! Och i min man - varje gång jag ser honom. Och i min nya hemstad - en oslipad diamant.

Favoritprogram på TV?
Hyfsat otippat: Biggest Looser!

Bästa boken du läste?
Twilight-böckerna var bra, men bästa känslan fick jag av Den som vandrar om natten av Marianne Fredriksson

Största musikaliska upptäckten?
Anna Netrebko

Något du önskade dig, och fick?
En drömförlossning, vårt hus, Junon, sofforna, Octon...hihi

Något du önskade dig, men inte fick?
Den eviga Bayswatern.

Vad gjorde du på din födelsedag?
Var höggravid och firade lugnt med närmsta familjen bara

Finns det någonting som skulle ha gjort ditt år ännu bättre?
Det kan jag omöjligt tro

Hur skulle du beskriva din stil år 2009?
"Honey...I'm hooooome!"-stilen (klura på den, du)
Vem saknade du?
De vänner jag känner att jag "tappat" sen jag blev mamma, hoppas de kommer tillbaka när de själva blir mammor...

De bästa nya människorna du träffade år 2009?
Vendela!! Och så alla nya mammakompisar, speciellt Sanna och Annelie som jag umgås mest med. Även Lina, som jag var bästis med i gymnasiet och åkte till Skottland med, men som jag sedan tappade kontakten med - det visar sig att vi bor supernära varandra och båda är mammalediga, vi har återupptagit kontakten!

Gott nytt år på er, alla läsare!!!

Xoxo, Mamma Sträng

3 kommentarer:

  1. Vilket fint år du har haft! =) Tror jag måste sno din lista rakt av till min blogg. Hoppas du inte misstycker...

    Kram,

    Mia

    SvaraRadera
  2. Hej! Bara lite nyfiken, vad jobbar du med? Du kanske har skrivit det, men har i så fall missat det. =)
    Fia

    SvaraRadera
  3. Jag jobbar med projektekonomi på Skanska, Fia.

    SvaraRadera