15 dec. 2009

På begäran

Har fått förfrågan om receptet till de kalljästa bullarna som jag bakade inför förra bebisfikan vid flera tillfällen, men sedan glömt bort det. Nu fick jag just ett sms från Annelie & Alvar, som tydligen ska baka i dag :-)

Så här kommer receptet:

Snabba kalljästa morgonbullar


Till 10 bullar:


9 dl vetemjöl, gärna special


1 dl grahamsmjöl


5 dl kallt vatten


1/4 paket (12 g) jäst


1 tsk salt

 
Gör så här:


1. Smula jästen i en bunke. Tillsätt lite av det kalla vattnet och rör tills jästen löst sig.


2. Tillsätt resten av vattnet, salt, grahamsmjöl och vetemjöl. Arbeta ihop degen som ska vara kladdig.


3. Täck med plastfilm och ställ in bunken i kylskåpet över natten.


4. Klicka ut tio kletiga deghögar på bakpappersklädd plåt. Sätt ugnen på 200°C.
 Grädda mitt i ugnen ca 20 min. Låt svalna på galler.



Receptet hittade jag på Hemmabagarens hemsida.
 
Lycka till med baket!

2 kommentarer:

  1. Detta kommer att provas i helgen. :-)

    SvaraRadera
  2. Jaaa, testa!! Finns inget som går upp emot doften av nybakat en söndagmorgon :-)

    SvaraRadera