2 dec. 2009

Kvicksilver

Vi hade bestämt oss för att vaccinera prinsessan mot svininfluensan, men så har hon ju haft feber och varit snuvig nu i ett par dagar (vilket jag iofs tror beror på tanden som kikat upp i nedre gummen). Jag kollade därför runt på nätet efter info (kallas inte Miss Google för ingenting...) om i fall det är ok att ge sprutan på första feberfria dagen (hon är nämligen feberfri i dag!), eller om man bör vänta ytterligare, och vad hittar man då? Nån professor emeritus i miljömedicin som varnar för att vaccinera barn under 10 år, eftersom dosen kvicksilver (tiomersal) i vaccinet är tillräckligt stor för att kunna leda till hjärnskador, som i sin tur orsakar ADHD/DAMP och autism.

Ringde svärmor, som är läkare, och som bekräftade kvicksilverdelen, men inte ADHD och autism. Hon sa att beslutet är mitt (vårt), hon kan inte råda. "Men det är trots allt inte pesten vi pratar om". Nej, det är varken pest eller kolera, men det känns som att det är det man väljer mellan...

Pratade med Tomas också, och han sa att jag får avgöra. Känns så där att ensam ha ansvar för Vendelas väl och ve. Får hon inte svininfluensan så kommer jag ju vara nöjd med att inte ha vaccinerat henne och därmed inte ha utsatt henne för ADHD-risker. Får hon influensan så kommer jag aldrig förlåta mig själv... Då är det ju mitt fel. Fast då får hon å andra sidan bättre immunförsvar mot influensan än om hon blivit vaccinerad mot den (enligt svärmor), så det är ju positivt.

Nä, just nu lutar det åt att vi avböjer vaccineringen, stannar hemma och tänder i kakelugnen i stället!

6 kommentarer:

  1. 2-barns mammadecember 02, 2009

    Tvekade också pga av kvicksilvret, men de flesta av vaccinen de får som bebis/småbarn på BVC innehåller också kvicksilver visade det sig efter lite telefonsamtal. Inte lätt det här...

    SvaraRadera
  2. Förstår hur du tänker men å andra sidan känns det sådär med allt som står på nätet... På en sida står det så om kvicksilvret, på en annan att kvicksilverdosen motsvarar 2 portioner fisk...
    Och det är ju allmänt känt att kvicksilver ingår i de flesta vaccineringar överhuvudtaget så det är defintivt inget nytt påfund.

    Jag är iaf oehört tacksam att jag slipper ta beslutet om vaccinering eller inte för Oskar ;-)
    Visst, vi tog det själva men vi är å andra sidan vuxna. Och jag hade aldrig förlåtit mig själv (eller Micke heller för den delen) om vi dragit hem viruset och korven hade insjuknat, än värre strukit med... :-/

    Om du nu velar så mycket fram och tillbaka så tycker jag det låter som ett bra beslut att avvakta och tända i kakelugnen istället :-D
    Kram kram!

    SvaraRadera
  3. http://www.epochtimes.se/articles/2009/11/24/18184.html

    Det är skillnad på kvicksilver och kvicksilver...

    SvaraRadera
  4. Ja, det är faktiskt skillnad på kvicksilver ch kvicksilver... Eller i alla fall på olika slags kvicksilverföreningar. Den som finns i vaccinet är tydligen direkt giftigt för barn under tio år, enligt den här professorn i miljömedicin, och det är därför det är så farligt.Dosen kanske motsvarar 2 portioner än fisk, men är av en annan slags kaliber än den som finns i fiskportionerna.

    Jag, jag vet ftf varken ut eller in. Nyss läste jag Mama i badet (november numret) där Amanda Peet gapar om att de som inte vaccinerar (rent generellt) sina barn är parasiter...

    Suck

    SvaraRadera
  5. Alla vi har fått tiomersal i allt vaccin under vår uppväxt. Fram till 90-talet var det en ingrediens i allt vaccin. Flest anmälningar avseende ADHD/autism har förövrigt kommit och kommer efter MPR-vaccinet (och jag tror inte det har tiomersal i sig längre). Där har iofs studier visat att det handlar om att dessa barn saknar ett ämne i tarmarna som bryter ner detta. Så om man ger de vanliga vaccinerna kanske man "borde" våga ge detta...men om man inte gillar vaccin över huvud taget skall man självklart hoppa. Att få svinisen ger ju livslång immunitet - vilket ju vaccinet inte ger. Oavsett vad ni väljer blir det nog bra, och rätt, tror jag =)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Jag är faktiskt böjd att hålla med Annette.
    Jag tror inte på skrämselpropagandan om allt som barnen kan få och inte få av vaccinet (alla andra vaccin ger man ju gladeligen till sina barn, varför denna hysterika med detta??). Märk väl att vad tiden lider så har media blåst upp vaccinet som farligt medans dom i våras och somras blåste upp influensan som dödligt farlig...

    Jag tror att ADHD/Damp redan utvecklas under fosterstadiet (som Annette skriver om tarmarna t.ex.) och även i hjärnan.

    Hade vi inte haft Oskar hade vi inte vaccinerat oss, eftersom det med stor säkerhet blir större immunitet om man får influensan. Enligt vår bvc är risken att ett litet barn dör i svinisen 10 gånger större än att det överhuvudtaget får någon biverkning från vaccinet. Sen kan man ju tro vad man vill om det...

    Och att man får biverkningar av ett vaccin är trots allt väldigt vanligt, jag förstår inte varför folk går igång på det :-)

    Man vill alltid göra det bästa för sitt barn, och oavsett vad folk gör så blir det alldeles säkert rätt (om man nu kan kalla sådant här för rätt eller fel...).

    Haha, parasiter... Jag säger då det.. *fniss* :-)

    SvaraRadera