28 juni 2010

Sommarboken

När jag var liten hängde jag alltid på vårt lilla bya-bibliotek. verkligen alltid. Öppettiderna var som följer:

Mån 15-18
Tis 10-12, 15-18
Ons-Fre 15-18
Lör 10-12

De tiderna är inpräntade i mig forever and ever, jag kunde dem utantill, liksom jag kunde mitt lånenummer (1275 - man behövde bara säga det, så skrev bibliotekarien in det i slutet av varje bok på den där rutiga sidan. Oj då, nu insåg jag just att det måste innebära att jag är vääääldigt gammal, som upplevt utlåning före korten och självscanningens tid, hihi).

Jag älskade bibblan och lukten där, älskade tystnaden (ofta var jag enda besökaren!) och att få sitta och bläddra i KP och titta på hyllan Rekomenderas!. Jag släpade på hundratals böcker genom åren, och varje sommar var jag med i tävlingen Sommarboken - flera gånger om. Reglerna var enkla, och priset lättförtjänt: läs tio valfria böcker, skriv recensioner till dem och välj därefter en valfri pocket (oftast från förlagen En bok för alla eller Natur & Kultur). Och man fick alltså vara med hur många gånger/sommar som man ville och hann...

En sommar var jag helt insnöad på den grekiska mytologin och slukade allt jag kom över i genren. En annan sommar läste jag allt om plantering och blommor, ytterligare en annan sommar läste jag böckerna om skuggan över den där stenbänken. Tänk när Vendela ska börja läsa, vad mycket roligt hon har framför sig! Hon ska få mina älskade Kulla Gulla-böcker...

Den här sommaren ska jag bland annat läsa de här tio pocketböckerna, som jag beställde på måfå från Adlibris härom kvällen:

Kepler - Hypnotsören
Lapidus - Gängkrig 145
Oksanen - Stalins kossor
Coelho - Veronica bestämmer sig för att dö
Ajvide Lindkvist - Låt den rätte komma in
Heberlein - Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva (som f.ö. är första boken i nybildade bokklubben, vald av Fia!)
Murakami - Norwegian wood
Grisham - Utpressningen
Forss - Agnes hjärta Edward
Alvtegen - Skam

Inte nödvändigtvis i den ordningen, och det är möjligt att jag hoppar Grisham till förmån för något annat (är skeptiskt inställd till honom). 10 böcker = en ny bok? :-) Kanske det!

5 kommentarer:

  1. Haha... jag hängde oxå alltid vid biblioteket. Till slut blev det, "nej du Mia vi har inte fått in några nya böcker senaste veckan". :P
    Är sämre med läsningen nu tyvärr. Har inte riktigt ro att slå mig ner. Ha en trevlig lässommar!

    SvaraRadera
  2. Hihi, ja, den där kommentaren fick jag också en hel del :-) Kram

    SvaraRadera
  3. Har du läst något av Deon Meyer? Annars är det en bra författare. Han skriver deckare som utspelar sig i Sydafrika.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  4. Läste Veronika bestämmer sig för att då för 4 år sen. Gillade den mkt mer än Alkemisten. O så Heberlein..det läskiga i den är att man känner igen sig. Trevlig boksommar =)

    SvaraRadera
  5. Pernilla: nej,den författaren har jag missat, ska kolla upp! Förstår varför du är så intresserad av att läsa om SydAfrika :-)

    Nättis: Alkemisten ger jag inte heller mycket för, menVid floden Piedra satte jag mig ner och grät sträckläste jag, så den är väl den varianten av läsupplevelse jag hoppa spå den här gången. Spännande med Hebelein, den ser jag också fram emot!

    Kram till båda, vad kul att många kommenterar!

    SvaraRadera