6 juni 2010

13 månader

I dag är Vendela 13 månader, och ännu så länge har hon inte tagit det allra minsta lilla steget utan stöd eller hjälp. Men jag är inte orolig, min kompis Louise gick inte förrän hon var 16 månader, och nu går hon varje dag. Och hur bra som helst ;-).

Vi fick tyvärr en ganska dålig start på dagen, eller egentligen började det redan igår. Vi var i väg på heldags utflykt till Tirups örtagård (massor av fina örter införskaffades) och och de andra trädgårdsshopparna i Staffanstorp, och lillan ville bara sova och var varm och gnällig. Tyckte väl att det var lite konstigt men skyllde det på värmen. Hon åt sämre än vanligt också men drack allt jag erbjöd henne. När vi kom hem tog jag tempen för säkerhets skull och då visade det sig att stackars sötisen hade 39,4 grader i feber!!!  Det blev en Alvedon sup i rumpan och vila i vagnen i skuggan, medan mamma planterade örter.

Eländet fortsatte under natten, vid flera tillfällen vaknade Vendela med hög feber och vid 05-tiden fick hon sitt första kruppanfall. OMG vad läskigt det var. Hon hostade och rosslade, "kräktes" slem och gallskrek/grät. Mitt i alla uppståndelse kom jag i håg att mama sagt att pappa bar ut mig på balkongen när jag var liten och hade krupp, så jag drog av V pyamasen (den var genomsvettig och nerspydd) och gick ut i trädgården med henne. Sen tog det bara ett par minuter innan hon lugnat ner sig och somnade i min famn under en filt...

Efter den pärsen trodde jag att vi skulle få ett par mardrömsdagar med feber, krupp, gråt och skrik, men i dag har det varit feberfritt och glatt igen, så jag har hunnit med att knacka ner löst murbruk från sockeln på trädgårdssidan samt sätta dit nytt murbruk - mallig som få över hur händig jag är!!! :-) I veckan som kommer ska jag måla med ny sockelfärg, svart eller en mörkare grån än den vi redan har. Tror det kommer göra underverk. Bilder kommer när det är klart (liksom även på min lilla örtagård, tänkte den skulle få växa till sig lite först, bara).

Nu får vi se hur det går i natt. Var just inne och gav Vendela nappen, hon sover lite oroligt för tillfället och vaknar väldigt lätt. Förmodligen gör hon sig redo för ett stort utvecklingssprång, trodde Jeanette på BVC. Kanske ska hon snart släppa taget och ta det där första steget? :-)


Har tyvärr glömt kameran hela helgen,
men här är en bild från veckan som gick.
Vendela visar upp alla sina tänder :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar