9 juni 2010

Liljekonvaljer och pioner

Jag är en sån där typ som kan hänga upp mig på ordval och krångla in mig i onödiga tankebanor. Som i morse då de sa på 07.30 nyheterna att polisen beslagtagit heroin till ett värde av 80 miljoner (eller miljarder? Whatever...). Då går min hjärna igång, och istället för att tänka "Vad bra att det knarket inte kom ut på gatorna och ställde till en massa elände", så tänker den "Hmmm...80 miljoner kr... har de då tagit hänsyn till att tillgången uppenbarligen minskar tack vare tillslaget och i sådan a fall alltså borde bidraga till en höjning av gatupriset på heroin? Borde inte värdet vara liiiiite högre, således?"

Samma sak nu när jag satte frukostbullar på kalljäsning och förberedde för bak av ett annat bröd (bebisfika imorgon, tjooohooo!): i ett av recepten stod det att man ska ha i 1 dl valnötter, hackade. Är det 1 dl valnötter som man sedan hackar, eller 1 dl hackade nötter? FRågan jag vill komma åt är: mäter man före eller efter man hackat????

Kan grubbla i evigheter på dylika frågor, men som tur är hindrar de inte mig i vardagen. Degen jäser aws, så jag är inte sån som tvunget måste leta upp svaret innan jag kan fortsätta med mina bestyr. Alltid något.

Nu blir det ett streamat avsnitt av Grey's, som jag ligger ruskigt långt efter i (GG har tagit all tid. OMG vilken säsongsavslutning, btw!!!!!!!! Vet inte hur man ska kunna hålla sig till i september för att få vet ahur det går. En kille skjuten, en som ska bli pappa och en tjej som uppenbarligen skrivits ut ur serien... ), men först detta:

Dagens hissa: Unnade mig pioner (en hel bunt!) idag på lunchen, ljus, ljus rosa. Ser jättefina ut i den mintgröna 50-talsvasen som varit gammelmormor Nennes. Plockade också in liljekonvaljer från trädgården. Luktar goooott!
Dagens dissa: Buuuu för IKEA som inte hade grindar hemma, tydligen alltid slut, blev jag upplyst om. Eventuellt kommer det in en liten laddning på lördag... Nåja, en extrastol (en vit i plast som finns på alla EH) till Vendelas kompisar/när vi ska iväg till vänner som inte har barn (och därmed inte heller dylika fasciliteter som barnstolar) blev det i alla fall.

I morgon: Bebisfika! Ska ladda både kamera och filmkamera ;-)

Xoxox, Mamma Sträng


3 kommentarer:

  1. Vänta bara tills du ser gårdagens avsnitt av Grey´s ojojojo säger jag bara..

    SvaraRadera
  2. Maria i ÖGjuni 10, 2010

    Hej

    1 dl. är innan du hackar dina valnötter.
    Lycka Till!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Camilla: Är bara på typ avsnitt 5-6-nånting...och tyvärr fick jag reda på vad som hände på FB :-( Fast jag kanske hinner glömma? Hihi

    Maria: Tusen tack, bra att jag fick det utrett. Nu ska jag sättaigång och baka valnötsbröd :-) Kram

    SvaraRadera