12 juni 2010

Åbergs Trädgård

Bebisfikan i torsdags ställdes tyvärr in, Vendela har haft värsta magsjukan i ett par dagar, och vi vågade inte riskera att vi smittade någon av de andra. Men i går var hon bättre, så då blev det en mysdag med Ia (Fias nya namn, om du frågar Vendela, hihi) ute på Österlen. Först gick vi en sväng i Ystad och tittade i mysiga butiker, såsom Hemlängtan Antikt, där Fia köpte fina strassöronhängen, och Levande Hem. Hittade ingen hemsida till sistnämnda, men i en blogg hittade jag fina bilder från butiken.

När vi tröttnat på stadsturen (och alla jublande studenter) tog vi bilen till Åbergs Trädgård. Vilket ljuvligt ställe, Tirups örtagård, släng dig i väggen!!! Vi bara aaaahhhh:ade och oooohhhh:ade i flera timmar, mysfikade och spenderade alldeles för mycket pengar på fina plantor...




Iaaaaa och Vendela i Åbergs Trädgård <3


I väntan på lunchen åt Vendela upp vårt turnummer :-)

Min goda lunch: Rödbets- och chevrepaj med ärthummus och sallad
Alltsammans skördat i trädgården, så klart!

Iaaa med lyxtallriken

Sjuudden - en utställningsdel med bruksodling.
Vi var galet imponerade över storleken och krispigheten
på salladshuvudena!

Vallmofällt

Nästa besök till Åbergs blir allra senast i slutet av augusti. Då får de nämligen hem Allium-lökar, och eftersom jag tycker att Alfreds mamma har så vansinnigt fin trädgård, så vill jag också ha sådana :-)

1 kommentar:

  1. Men vad rart! Nu blev jag glad!

    Jag ska absolut planera in ett besök på Åbergs Trädgård i sommar. Vi brukar vara på Ven varje sommar och då passar det perfekt med en dagsutflyt ner på ljuvliga Österlen! Har du fler tips på smultronställen där i faggorna så emottages dem tacksamt!

    SvaraRadera