28 apr. 2009

Föräldrakursen del 1

I dag var det första delen av föräldrakursen på Cura. En av tjejerna i min vattengympa grupp var där också, så jag passade på att förklara min plötsliga frånvaro i måndags, och varför jag inte kommer gå dit något mer...

Första delkursen handlar om amningen och tiden efter förlossningen. Min BM, Anki, är mkt bestämd på den punkten att man ska ta amningsdelen först, för ju längre det ider mot förlossning, ju mindre lyssnar på allt som INTE handlar om förlossning :-) Fick massor av matnyttiga tips och praktiska råd. Fick även test-"amma" en docka så att vi skulle känna att vi har en sida som känns mer naturlig än den andra.

Fick också veta att man ska ha med egna babylakan, babyfilt och små handdukar till bebisen till BB - har jag aldrig läst på någon "att packa ner i BB-väskan"-lista, så det noterades också.

Har haft mycket sammandragningar i dag, trots att jag legat på soffan mellan 12.30-15.30 och i övrigt tagit det mycket lugnt. Är ju första dagen utan Bricanyl, så jag antar att det är därför det känns lite extra. Frågan är baar hur mkt sammandragningar det ska vara innan jag ska ta Bricanyl "vid behov"??? Jag menar, det är ju normalt att livmodern övar sig så här fem veckor innan det är dags på riktigt...

I morgon ska det bli riktigt fint väder och uppemot 23-24 grader här, så direkt jag slutar, vid lunchtid, ska jag köra ut till Slågarp och sätta mig i en solstol och ta det lugnt, sköööönt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar