23 apr. 2009

Andra dagen på prenatal

Fick sova ostört hela natten, ingen CTG på magen eller snarkande rumskompis! Vaknade vid 8.15 och fick då genast ett CTG på magen. Hade två, tre ganska långa sammandragningar på en halvtimme och fick träffa en läkare. Läkaren undersökte livmodertappen (16 mm i dag!) och tog odlingsprov. Jag lämnade också urinprov, så nu ska man väl se så att jag inte har nån slags infektion som orsakar de här sammandragningarna..märkligt att man inte gjort det tidigare... Fick Bricanyl i form av depottabletter, en om dagen i fem dagar ska jag ta.

Vid lunchtid hade jag en tid hos flödesultraljud en våning upp. Man kollade att blodflödet till och från bebisen och även från mig till moderkakan var ok (vi fick MVG på det testet, jag och Bönan!), och därefter fick jag själv lov att gå till matrummet och inta lunchen där (inte fullt så illa i dag, redd grönsakssoppa med smörgås). Frågade försiktigt läkaren efter lunch om detta betyder att jag kanske kan få komma hem till helgen? På det svarade han med ett torrt skratt och"Don't push it...nu ser vi först hur du klarar att ta dig 50 m till matrummet..., så ser vi i morgon igen hur allt är då."

Sov mellan 13-15 ungefär, sen kom Danni på besök med glass och tidningar. En stund där efter kom Jojo med choklad, och Rasmus och Sophie ännu lite senare med mer choklad och fler tidningar. Tack alla söta för sällskap och förströelse. Bönan dansar bugg i magen av sockerchocken, hehe!

Just nu är Tomas här, vi tar just en paus i Skip-bo-spelet så att jag kan uppdatera här och han kolla sporten på text-tv. Men snart blir jag ensam igen, hoppas få behålla rummet för mig själv ytterligare en natt...

Nytt sen i går är väääääldigt ömma bröst i perioder, och numera även ett visst mjölkläckage. Fantastiskt hur kroppen förbereder sig! I morgon hoppas jag få lov att gå ut en kort promenad, kanske när Fia är här på besök? Går allt bra då så hoppas jag få komma hem igen på lördag eller söndag. Kan ju lika gärna ligga på min egen soffa och glo, som här...

Fast det känns ändå ganska tryggt att bli uppcheckad här hela tiden...

Kram, A

2 kommentarer:

  1. Va trist för dig att du har hamnat där. Hoppas att hon bestämmer sig för att bli där inne ett tag till iaf.
    Blir lite impad över hur du kommer ihåg alla tider & siffror :) hade ju en annan aldrig klarat haha.
    Lycka till nu & försök att ta de lugnt :)
    Kraam..

    SvaraRadera
  2. Tänker på dig, hoppas att lIlla bönan väntar ett litet tag till!

    Kram

    SvaraRadera