23 feb. 2009

Barnmorskebesök

I dag var vi på besök hos barnmorskan på Cura. Jag fick lämna ett rör med blod eftersom jag är RH negativ, och så mättes magen för första gången. 26 cm var mitt SF-mått, en cm över kurvan, men tydligen inget att ojja över. BM kunde känna att lillan låg med huvudet neråt och rumpan åt höger, och så mätte vi hennes hjärtljud till 135 slag/min. Själv hade jag ökat 6,4 kg sen inskrivningen (2/12), och mitt Hb värde låg på 118, så det räcker att jag fortsätter med en Niferex varannan dag. Vidare fick jag veta att jag är immun mot röda hund, samt att jag varken har hepatit B, syfilis eller HIV...puh!

Jag fick också ett moderskapsintyg (jag ska bli mamma!!!!), som jag senare i dag lade på postlådan till Försäkringskassans inläsningscentral i Östersund.

Passade på att fråga om profylaxkurser också när vi var hos BM, och blev rekommenderad Kerstin Faxes (Rund & Sund) kurser. Ordnade på eftermiddagen så att jag och Tomas ska gå kvällskursen i mitten av april, två tillfällen. Är för tillfället inställd på att föda utan epidural och lita på andning och lustgas, så då vill det till att öva och att Tomas vet hur han ska coacha mig.

Fick totalt 7 tider inbokade under våren, nu närmast är det glukosbelastning (10/3), sen är det en farlig massa barnmorskebesök och ett tillväxtultraljud. Ska till Cura nästan på pricken varannan vecka fr.o.m. nu fram till BF. En av tiderna är dock satt till 4/6, och den hoppas jag ju så klart att vi slipper utnyttja :-)

Tomas undrade försiktigt i bilen från Cura om han verkligen behöver vara med på alla besöken, "jag känner mig ändå bara som en statist..." *ASG* Jag svarade att "det är första barnet, klart du följer med...med andra kan du själv få bestämma - end of discussion!" Känns tryggt att han är med, även om han bara lyssnar. Och omhan inte varit medhade han ju missat hjärtljuden, som han tyckte var så fantastiskt fina!

Nu ska resterna från igår värmas i micron, magen kurrar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar