25 feb. 2009

26+0

I dag gick vi in i den 27:e veckan. FL-rutan säger så här:

Läste på andra sidor att bebisen väger runt 1 kg nu och är 30 cm lång från topp till tå. I dag har det varit karateövningar i magen mer eller mindre hela dagen. Fast kanske upplever jag det bara så de dagar jag sitter i många telefonmöten? Då har man ju mer tid att sitta och känna efter...hmmm.

Smörjer magen som en besatt om kvällarna med body butter för mammamagar, läste nämligen också att det är från och med denna veckan som graviditetsbristningar (striae) ofta dyker upp. Har varit duktig och smörjt varje kväll sen i julas dock. Smörjer givetvis magen även på morgnarna (då smörjer jag ju hela kroppen efter duschen), men inte med den feta krämen, den luktar så starkt av choklad att jag inte kunnat dölja den med parfymen.


Appropå magen, här kommer en magbild:


Magen i morse, 26+0

Som synes av bilden så har jag nu gett upp mina vanliga trosor och införskaffat mammatrosor från H&M. Jisses vad skönt att kunna dra upp dem en bit på magen!!! Tog även en bild framifrån, med Tomas hjälp - men på den ser jag ut som värsta fläskberget, redo att föda ett 10 kgs barn med tänder (typ!) om en timme. Måste varit fel på kameran där, ser inte sååå grotesk ut när jag tittar mig i spegeln...väl?
.
I kväll var vi på Försäkringskassans info om föräldrapenningen. Kändes som om hela Möllan bestämt sig för att skaffa barn samtidigt som oss (många palestinasjalar, ringar i mungipan och hemmaklippningar, med andra ord!), men åldersmässigt var vi i gott sällskap, såg inga blivande tonårsmammor. Kanske har det med att göra att om man inte har någon SGI-penning, så är det liksom inte så lönt att planera för en icke-existerande föräldrapenning? (Förstår inte hur de får det att gå runt???)
.
Undrar vad lillan sysslar med? Inte snällt mot mamma, gör ont! Tror hon ska till att vända på sig... Ska lägga mig och läsa, kanske hjälper om jag sträcker ut?

3 kommentarer:

  1. Jo, nog är han busig alltid...Kanske skulle lagt upp lite bilder på gullungen på facan, men jag litar inte riktigt på den sidan...Han är naturligtvis världens vackraste pojke, så säger alla om sina barn, men han är verkligen det:-) Vad gäller dagis så har vi inte skrivit in honom än, väntar med det till augusti, det är så underbart att vara mammaledig så drar på det så mycket jag kan! Jättefin mage du har, förresten! Hoppas du slipper bristningar, jag smorde oxå som besatt med mandelolja men tyvärr hjälpte det inte...Men en bebbe på över 5 kg och en moderkaka på nästan 1 kg så kan det väl inte bli nåt annat! Jaja, det fixar vi till när alla barnen är födda! Kram /Thes

    SvaraRadera
  2. Oj, jag blev visst anonym...hihi...

    SvaraRadera
  3. Oh, till augusti, vilken lyxigt lång mammaledighet!! Låter underbart. Drömmen är ju helt klart att inte behöva lämna på dagis innan de är 1,5 år, men vi får väl se hur vi får det att gå ihop här. Förstår hur du känner med fejjan och att de äger ens bilder. Litar på att han är världens vackraste pojke :-) Kram

    SvaraRadera