21 dec. 2010

Falsk krupp

Så var det dags igen... När min mamma hämtade Vendela på dagis i går eftermiddag fick hon veta att Vendela nästan hostat upp lungorna under dagen (och jag har ju hört henne om nätterna sen helgen, en jobbig slemmig hosta, som låter som en hund som skäller). Med tanke på att vi (förhoppningsvis) snart åker, så ville jag har det uppkollat direkt, så jag ringde VC och fick en aktut tid nu på morgonen. Vi kämpade oss fram genom snömassorna, och snälla fabror doktorn lyssnade på hostningarna och med stetoskop på ryggen och sa att det var frågan om en falsk krupp. Det har VJ haft förr, men då var hon så liten att hon bara fick flytande Ventoline utskriven. Nu närmar sig damen 2 år, och då blev det Lepheton och Desentol samt Betapred utskrivet. Och inget dagis, dels med tanke på hur utmattad hon är i kroppen av allt hostande i natt, och dels för att en av medicinerna (har glömt vilken) gör en vääääldigt sömnig och slö.

Nu ska jag lägga en gäspande madam och s eom jag kan plöja inkorgen och få något vettigt gjort. Först bara några bilder från förmiddagen:


Hmmmm, ja, är man sjuk så kan det hända att man får pips, trots att det
är tisdag och klockan inte passerat 10.00 :-) Snacka om att ha mamma
virad kring lilla lillefingert!

Vendela och jag hjälptes åt att göra ett gottebord åt småfåglarna, äpplehalvor, brödbitar, solrosfrön, pumpakärnor, pinjenötter och havregryn varvad vi hade i skåpen, och det la vi på en bricka.
En förskrämd koltrast hittade till bordet, innan en svärm med måsar och trutar kom och.....scccchhhhhwwwwwoooooop!!!!.... tio sekunder senare lyfte de, och vårt fina gottebord såg ut så här..... Äpplebitarna smakade visst inte.....

3 kommentarer:

  1. Hej Alex!

    Tråkigt med krupp, speciellt med tanke på resan...Theodor har fått lepheton innan och den funkar inte alls på honom. När jag pratade med en annan läkare om just lepheton så sa han att det gjorts studier på hostmedicin på barn, där lepheton visade sig vara den bästa hostmedicinen. MEN, jämfört med honungsvatten så var lepheton inte alls bra...Nu när Theodor hostar (har visat sig att han har förkylningsastma) så ger vi honom bara honungsvatten, och i värsta fall, ventoline. Kanske värt att prova?

    Kram Thes

    SvaraRadera
  2. Honungsvatten? Varmt vatten m flytande honung i? Hur mkt av varje ungefär? Ska kolla hur det funkar på henne. Just nu hör jag i babywatchern hur hon "skäller", trots att hon fick båda medicinerna innan sänggående... Men dte är klart bättre än i går kväll, hittills!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jag brukar värma lite vatten, dock inte för varmt för då förloras honungens effekt, sen tar jag en halv tesked honung och blandar ut.

    Kram

    SvaraRadera