8 sep. 2010

Hjalmar visste hur en slipsten ska dras

Just nu läser jag om Doktor Glas av Hjalmar Söderberg. Det är säkert tredje eller fjärde gången jag läser om den, sen jag först stiftade dess bekantskap i gymnasiet, och detta trots att jag egentligen inte alls tycker om att läsa om böcker (varför ska man göra det? Världen är full av nya böcker som bara väntar på att bli lästa...varför då slösa tiden på sådana som man redan läst???)
Men Hjalmar kunde konsten att skriva och hans berättelser är bekanta och trygga, på samma vis som Selma Lagerlöfs och August Strindbergs. När jag läser ngt av Söderberg märker jag dock genast hur min egen text (jag skriver dagbok, och den här bloggen, så klart) blir liiiite mer pretto och högtravande (se ex meningen här ovan, "stiftade dess bekantskap"...den kom helt naturligt!), hehe, och jag kan aldrig låta bli att hobbyanalysera hans texter :-)

I går när jag började senaste omläsningen slogs jag av, att om Hjalmar levat idag hade han förmodligen haft en blogg - han älskade att skriva och skrev väldigt bra. Men förmodligen hade inte alla gillat vad han skrev (och då kan man ju iofs hoppas att de som inte gillat hans blogg hade sökt sig till bloggar de gillar bättre...), men på det hade Hjalmar svarat:

Det som jag skriver ned på dessa blad är icke någon bikt; för vem skulle jag bikta mig? Jag berättar icke allt om mig själv. Jag berättar blott det som behagar mig att berätta; men jag säger ingenting som icke är sant. Jag kan dock icke ljuga bort min själs eländighet, om den är eländig.

(Ur Doktor Glas, s. 32)

Och precis så, gott folk, är det här i min blogg: jag berättar inte allt om mig och mitt liv, jag berättar bara det jag vill berätta...men jag berättar ingenting som inte är sant. Och med allra största sannolikhet så kommer vissa läsare tycka att jag har en eländig själ...och så är det kanske (?)..., men det tänker jag som sagt inte ljuga bort. Och till de läsarna som tycker så om min själ och min blogg kan jag bara tipsa om att radera min blogg från favoriter och söka upp någon annan blogg som faller dem bättre på läppen.

Pussokram, A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar