30 aug. 2010

Buzy bee

Igår var det hektiskt. Vi bestämde oss ganska sent för att ta en tur in till IKEA, och eftersom alla andra i Skåne tänkt samma tanke när de vaknade och såg det gråtrista vädret, så blev det minst sagt en prövning. Tomas brukar få huvudvärk av trängsel, "bönder", IKEA, köer och annat i den stilen, men han höll sig lugn. Vendela också. Tricket? Att börja med att ge barnen köttbullar. :-)

På kvällen när Vendela nattats fortsatte vi att vara flitiga, byggde ihop en till Bonde och flyttade om alla böcker, så att vi nu täcker en hel väg med bokhyllor. Och idag har jag sytt fina "fodral" i svart linnetyg till våra Bruno Mathsson Ingrid-fåtöljer (är föräldraledig för inskolning, ska snart hämta gull-ungen!), klippt hål för vagnselen i ett grått lammskinn (det är ju precis samma sak som Urban Jungles egna för 1000 spänn - och jag gav bara 229 kr! Blir varmt och gosigt nu i höst), tvättat, städat och piffat här hemma.

Vendela i IKEA-outfiten. Jeanskjolen från Next ingår egentligen i dagisgarderoben (vi storhandlade inne på Entré i fredags efter dagis!), men passade så fint med fina koftan och baskern från H&M...
Till detta hade lilla hjärtat lackskorna som är två nummer för stora...lilla madam vill INTE ta dem av sig när jag låtit henne prova dem, hihi. Mössan lämnade vi dock hemma, riktigt så kallt är det inte ännu. Hon fick ha det gräddvita diademet istället :-)


Lite mer luft i hyllan. Och som synes har pensionärsmattan fått flytta in i biblioteket (Tomas älskar den, jag avskyr den, tycker den får rummet att se ut som ett museum), så att...


...den vita som låg i biblioteket innan nu ligger i vardagsrummet istället. PÅ så vis kommer soffbordets underrede fram mycket bättre. Hela vardagsrummet kändes genast mycket mer modernt och luftigt, också!


Itomaki (det är ju underredet som gör hela bordet, och det syntes verkligen inte alls på
pensionärsmattan)


En fåtölj klar, one to go (i skrivande stund är båda klara!). Det får duga så här så länge...

5 kommentarer:

  1. Barnen... hade Vendela en kompis med sig?

    SvaraRadera
  2. Kul, Tomas ;-) Du VET att du är mitt stora barn...

    SvaraRadera
  3. Hej Mamma Sträng! Kom på en sak som inte har med detta inlägg att göra ett dyft:

    Min kollega gillade verkligen det här stället
    http://noblehouselanta.com

    Det är nog rätt ohippt men bra pris om ni vill lägga pengarna på annat. Ligger på första stranden, som för övrigt är långgrund och mer skyddad vilket kanske är en fördel för Vendela.

    Anna

    SvaraRadera
  4. Hm, att döma av det lilla jag ser av mattan så tycker jag också att det ser ut som en pensionärmatta (och med tanke på alla år jag jobbat som uska så har jag sett några stycken ;-))

    Ok, det är dags att köra ärliga racet här nu då... (apropå prinsessor hit och dit).
    Jag tror nog att du har förstått att jag inte alls är för sådant tydligt könsklyveri (hittar inget bättre ord för vad jag menar) vare sig det handlar om prinsblått eller prinsessrosa, så på ett plan kan jag förstå "anonyms" kommentar.
    MEN å andra sidan är vi ju alla olika (tack och lov!!) och klär både oss själva och våra barn olika. Kan hålla med dig om att ett schysst utseende/framträdande i princip aldrig ligger en i fatet, dagens samhälle är väldigt mycket fixerat vid utseende. Sen kan man ju tycka vad man vill om det...
    Det viktigaste är väl ändå att uppfostra våra barn att tro på sig själva oavsett HUR de ser ut. Att ge dem de verktyg de behöver för att skapa bra självkänsla OCH självförtroende (världens enklaste uppgift, eller hur... ;-)). Och det är jag helt övertygad om att både du och T lyckas med, med eller utan prinsessrosa ryschpysch :-)

    Däremot kan jag väl tycka att barn ska får kladda bäst dom vill, utan att behöva vara rädda om sina kläder. Men hey, det är ju jag det... ;-)

    Har läst igenom noga, tror att jag lyckats någorlunda med stora bokstäver och sådant. Och att skriva mitt namn och inte posta som "anonym" ;-)

    Hoppas det går bra för VJ på förskolan!

    Kram!

    SvaraRadera