5 aug. 2010

Kalle Anka satt på en planka

Första gången vi gick till ÖF var Vendela bara 3-4 månader. Jag gick dit med Annelie, och vi två satt i en blå soffa och ammade medan vi tittade med skräckblandad förtjusning på alla ettåringar som härjade bland leksakerna :-) Vi var alltså liiiite för tidigt ute där, hehe. Men sen tog vi upp det igen när barnen var runt 7-8 månader, efter julen där. Och då var det succé, så klart!

För Vendela är sångstunden på ÖF en stor favorit. 10.30 tar Anette eller någon av Sonjorna på sig en lustig hatt och lyfter ner en stor korg från en hög hylla. I korgen finns massor av figurer (lite som Vendelas sångpåse från Oskar & Ellen) som ska inspirera till sång och ungarna blir helt til sig och drar och viftar. Och alla önskningar tas i beaktande, det är det bästa.

En figur som ALLTID blir vald och viftas med, är Kalle Anka. Och fröknarna på ÖF stämmer upp i

Kalle Anka satt på en planka, ropade så häääääär: MAMMA, MAMMA, se så stor jag är!

Och sen (för jämställdhetens skull, och för att det ofta finns en velourpappa där, hehe) samma visa fast med pappa i texten.

Någon gång i början av sommaren kunde man då och då, t.ex i badet eller när hon lekte för sig själv, höra Vendela nynna på en sång (melodin svår att uttyda, dock) och så plötsligt kom det (med ganska grov och mörk röst!!!): MAMMA! MAMMA!... :-) Så många gånger jag svarade Ja? och undrade vad hon ville, innan jag fattade att hon sjöng på Kalle Anka-sången.... Hihi.

Numera sjunger vi en slags duett, jag sjunger allt utom MAMMA! MAMMA!...och Vendela sjunger just den biten ;-) När Vendela känner för att sjunga den sången så börjar hon bara mässa MAMMA MAMMA MAMMA MAMMA... Numera är även Tomas införstådd i detta, så vi sjunger samma enformiga visa hela dagarna här, hela familjen och ofta alla tillsammans, och nu börjar vi (jag och Tomas) så smått hoppas att hon snart ska få en annan favorit.

Den här snutten fångade jag efter mellanmålet i eftermiddags!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar