9 mars 2010

Tiomånaderskontrollen

I dag har jag och Vendela varit i väg på BVC för tiomånaderskontrollen. Vår lilla STORA madam brås helt klart mer på sin pappas sida storleksmässigt, än på sin mammas, om vi säger så (hoppas bara att hon ärvt min ämnesomsättning, så ska det nog reda sig!!!!). Dagens siffror:

Vikt: 9890 g
Längd: 73 cm
Huvudomfång: 45,2 cm

Lite kuriosa, mina siffror på samma kontroll, den 18 februari 1980

Vikt: 8470 g
Längd: 69,5 cm

Och när jag var ett år hade jag nyss kommit upp i nio små kilon... Var ska detta sluta??
Kunde iofs intee se några tecken på chock i BVC-Jeanettes ansikte och hon bedyrade också att siffrorna är heeeelt normala (men jag har ju mina tvivel, hehe).

Efter vägningen och mätningen fick Vendela träffa den trevliga läkaren för att visa om hon kunde slå ihop två klossar (det kunde hon inte), krypa (check!), resa sig mot möbler (mjaaa),  prata ngt (jodå, sa Ampa och pekade upp i taket - och jag tyckte mig se att läkaren blev en aning impad) och om hon fått några tänder. Sen körde Vendela sitt eget charmregister och vinkade, "sjöng" Imse vimse och rynkade på näsan - fast det fick hon inga extrapoäng för.

Efter kontrollen tog jag och Vendela en mor-dotter-fika på EH, innan vi gick hem för att visa huset för en nya städfirma. Provstädning i nästa vecka, känns bättre den här gången. Mycket mer seriöst och till och med ännu bättre pris :-) Putsar dessutom fönster varannan månad, det gillar jag!

I kväll är det date night. Om en liten stund ska Vendela lämnas hos mormor och morfar, och jag funderar på att testa Indoor Walking på Friskis. Undrar om man man lura med sig Tomas på det...?

3 kommentarer:

  1. Haha du behöver nog inte vara orolig ska du se :) men pluspoäng får hon av mig när hon är sådär duktig :)

    SvaraRadera
  2. OMG!!! Var tvungen att gå tillbaka och titta i Theodors BVC-bok och se vad han vägde när han var 10 månader, 11945 g, 74 cm lång och 48,5 cm i huvudomfång! Shit, vad tden går! Vi mätte Theodor för ett par dagar sedan och han är ca 98 cm och väger 18 kg nu, en riktigt go liten (stor) kille!

    Kram Thes

    SvaraRadera
  3. Hihi, ja, fast du, Thes, Theodor vägde ju en hel del mer än Vendela när han föddes också - det får man inte glömma. :-)

    12 kg på nåstan samma längd som Vendela, det måste ha varit en riktigt gosig bebis :-)

    Kram

    PS. tack för pluspoängen, Anso :-)

    SvaraRadera