22 nov. 2009

Helgen som gick och veckan som kommer

Tomas har haft läskigt mycket arbete att göra i helgen, så jag och Vendela har fått sköta oss själva. Därför ringde jag in min mormor, Ulla (Vendelas gammelmormor) i går förmiddag och bad henne rulla vagn i höstsolen, medan jag putsade fönster som en galning. No more, säger jag bara. Detta var första och sista gången. Fönsterna sitter en bra bit upp, så man måste stå på stege, och så är de spröjsade - så där kul när det kommer till putsning. Fint blev det, och nu i veckan ska jag ta insidorna, så att det är klart för advenspynt till nästa helg, men nästa gång det är dags för putsning får vi nog ta och utnyttja det där ROT-avdraget :-)

Passade även på att städa framsidan av huset och garageuppfarten och fick mig dessutom flera pratstunder med olika grannar som kom ut och berömde min flit och anmärkte på hur roligt det är att jag tillhör "den gamla skolan", trots min unga ålder. Och med det menade de att jag putsade och fejade inför advent... Putsar inte alla människor sina fönster innan de hänger upp adventsstjärnor? ;-)

På kvällen, efter att pluttan somnat, belönade Tomas min flit med chinese take away från Östergatan, och därefter tog jag ett skönt skumbad och läste ut Marianne Fredrikssons Den som vandrar om natten (rekommenderas varmt!).

I dag blev det english breakfast och långläsning av morgontidningen i soffan invid kakelugnen - mys! Hade tänkt fortsätta putsa fönster, men så tipsade mamma om Moltex's utförsäljning, så jag lämnade pluttan hos sin morfar, och så körde mamma, jag och Danni (som vi plockade upp på Sturup) och gjorde av med pengar i stället! Fick med mig flera fina kuddar till vardagsrummet och en massa fint till Vendelas rum (som kommer på bild när Janne varit här och hjälpt oss skruva upp det, hihi). Träffade Petra (kollega) i folkträngseln på Moltex, så roligt! Har faktiskt börjat att sakna kollegerna (dock inte själva arbetet...än)!
Sedan blev det god söndagsmiddag hos mamma och pappa. Tomas slet sig från arbetet i cirka tio minuter och fick också god mat, men nu kommer han jobba återstoden av kvällen, och jag tänkte lägga mig tidigt och läsa (pluttan körde nått slags nummer mellan 04.00 och 05.20 i natt som jag hoppas få slippa uppleva någonsin igen! Hahaha, säkert... Hon var pigg som en mört och "sjöng", tjoade och tjimmade. Jättekul. Är helt slut i dag...)

I veckan som kommer ska vi träffa Lina och Siri för bebisfika, hämta taklampan på Miljögården i Lund, putsa fönster (invändigt), luncha med David, babysimma, adventspynta både inne och ute, skicka nyårspartajinbjudningarna, göra klar Vendelas önskelista, ev. gå på julmarknad samt traditionsenligt fira 1:a advent hos mormor Ulla. Plus 100 andra saker som jag säkert kommer glömma... Ska försöka att inte stressa upp mig för mycket den här julen, utan ta långa läsbad ofta och slappna av, försöka få julstämning tidigare än på lille julafton, som jag brukar, nu när jag är ledig (ha!). Och göra mina berömda listor - då kan det knappast gå fel!

Ska försöka ta mig tid till många sådana här bad för att varva ner när det blir för julstressigt!

Nya bokhögen ( i den ordning jag tänkt läsa böckerna) på mitt sängbord. Julfritt har jag tänkt läsa flera advent nu, men det har aldrig blivit av. Nu ligger den en armslängd i från mig, så blir det inte av den här advent, så vet inte jag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar