14 juli 2010

Stockrosor

Jag älskar stockrosor. Jag älskar att gå omkring på kullerstensgator med små, små korsvirkeshus som nästan döljs av en massa stockrosor. Här i Trelleborg finns massvis av små söta hus som nästan inte syns just nu eftersom de pryds av dessa vackra blommor i alla möjliga färger. I morse när jag och Vendela power walkade tog jag de här bilderna:




Jag köpte 6 små stockrosembryon på Åbergs Trädgård tidigare i sommar, fyra av dem har jag planterat framför huset, ut mot gatan. De verkar stortrivas och har vuxit rejält. Dock inte så att de blommar ännu. Kanske blir det inte förrän nästa sommar?


Stockrosorna vid vårt hus.... Den tråkiga ljusgrå sockelfärgen är snart
ett minne blott. Just nu renoveras sockeln, men vi har börjat på trädgårdssidan!
Frågan är vad vi ska måla i för färg när det är nyputsat och klart? Tips?


En enda blommande stockros har jag, står i öster vid garageuppfarten,
och har förmodligen stått där sedan 1927.
I bakgrunden den sönderhackade trappan som just befriats från brun klinkers och också
ska renoveras.

Om allt går som jag vill så har vi en tät skog av stockrosor åt norr och öster om ett par år. Och åt söder (trädgårdssidan) tänkte jag pryda huset med klätterrosor. Vid den lilla vita muren mot grannen i väster har jag satt New Dawn, som ju är vita, så jag tänkte nog fortsätta på det temat, eller möjligen ljusljusrosa klätterrosor mot husväggen... *drömmer mig bort*.

Nu blir det en dusch, och sen sängen med Presidentens hustru ;-). I morgon tennisskola och eftersom det verkar bli en mulen/regnig dag (enligt prognoserna) tänkte jag packa in Vendela i bilen och bege mig till en plantskola för att se om jag kan hitta lite fina perenner åt min mormorsrabatt. Kanske Åbergs...?

Xoxo

2 kommentarer:

  1. Det kommer att bli jättefint! Jag försökte med vita stockrosor förra året men någon åt upp dem... Så fräckt!

    Gillar också New Dawn eftersom de har så blanka fina mörka blad. Får se hur mina ser ut när jag kommer hem igen efter en månad i Skåne och konstant sol...

    Jag tycker att sockeln är fin som den är, men det kanske den inte är i verkligheten? Svart kanske, som fönsterna? Huset är vacket i sitt genuina tegel!

    Tack för tipset om lampsidan! Hittade Megan en tusing billigare än på Nostrofarma.

    Ett barn till bums? Ja tack, jag tror faktiskt det vore fint. Men jag känner mig jätteosäker om det är en bra idé eller ej! För Alfreds skull, att vara borta så länge från jobbet, orkar vi? etc etc.

    Till sist: Mycket vacker bild i Svensk Dam. Du är så elegant!

    SvaraRadera
  2. Visst är de fina Stockrosorna - pratade själv om just de med min sambo när vi var ute o promenerade här om dagen... :)

    SvaraRadera