9 jan. 2010

Nytt för Vendela

Det är mycket som är nytt för Vendela just nu. Plötsligt är bitarna i barnmatsburken lite större (hela riskorn!!??), och stackars lillan klöks och får tårade ögon. Men ändå sväljer hon tappert, hon älskar ju sin mat, men lika mycket kommer upp igen för att det kittlar i halsen... (tittade förresten i mitt BVC-kort i går, och konstaterade att Vendela nu, vid 8 månaders ålder, väger lika mycket som jag gjorde när jag var 1 år, så jag antar att hon har lite i reserv att ta av, nu när det går lite sisådär med näringsintaget, hehe )
I dag har vi också använt sittvagn för första gången. Har dragit på det alldeles för länge, både av praktiska och emotionella/sentimentala skäl.

Praktiska skälet: Länge drog jag mig för att byta liggdelen mot sittdelen eftersom jag inte vill ha Vendela sittandes med ansiktet i färdriktning riktigt ännu (för er som inte känner oss: vi har en Urban Jungle). Vad jag läst mig till så är barns ögon och hjärna inte utvecklade så pass att de kan sortera allt de ser om de sitter så i för tidig ålder. De kan bli både rädda, oroliga och mycket annat. Dessutom känner jag att det är för kallt för henne nu, sitter hon så så får hon ju all den kalla vinden rakt i ansiktet. Har klurat hit och dit, övervägt att sälja UJ'n och köpa en vändbar sittvagn, men nu har vi löst det som så, att vi lånar vagnen mamma o pappa köpte när jag väntade Vendela (en fyrhjulig Esprit där man kan ha sittdelen i vilken riktning man vill) tills i sommar. Då är det dels varmare, och dels är Vendela äldre och kan sortera synintrycken bättre. Så UJn vilar några månader nu och jag får kanske lite bättre armmuskler på kuppen inför beach 2010 (fyrhjuling är allt lite jobbigare att ratta än trehjuligt).

Sentimentala skälet: Vill inte att lillan ska bli stor för fort... Hon är ju min lilla, pluttenuttiga bebisprinsessa :-)

Men det senare skälet glömdes i ett nafs i dag när fyrhjulingen invigdes och jag såg hur hon intresserat såg sig runt, då hela familjen var ute på långpromenad i vintersolen. Hon var knäpptyst i de nästan tre timmar vi var ute, och av den tiden var hon vaken två timmar. Inte minsta protest (fast det är iofs sällan hon protesterar). Duktig tjej.

Annat som är nytt för Vendela:


Vendela har testat vår mat för första gången. I torsdags när vi gjorde pastagratäng med kyckling så ordnade jag en egen portion parallellt i en miniform - helt utan salt, givetvis. Om hon gillade det? Naturligtvis inte. Är man van vid burkmat, så är man ;-)


I fredags, när vi åkte till sta'n med mamma och mormor Ulla, invigdes både fina presenten från Titti och Robban (mössa och stövlar) och Alvars julklapp till Vendela, fina rosa vantar!

3 kommentarer:

  1. Jaaa usch... det går verkligen jättefort!
    Jag har också hört/läst en massa olika bud hur gamla dom bör vara när man vänder dom framåt. Skräckexemplet jag sett är nog en liiiten bebis vi såg i höstas i ett köpcentrum som kan ha varit runt en månad gammal, och låg framåtvänd i sin liggdel... But why?? :-O

    Får väl se när jag vänder min lille prins framåt, det lär bli när han själv visar att han är intresserad :-)

    Hoppas att ni har en skön söndag!
    Har värmepannan blivit lagad förresten??
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej Alex!
    Hoppas det löser sig fort, så att ni får ordning på värmepannan.Håller tummarna. Det är som du säger, en ren djungel.Ja, kan tänka mig att det var en helt ny värld som öppnade sig för Vendela, sötnosen. Ni får ha det så gott så länge. Hälsa Thomas o pussa Vendela från mig.
    Stor go kram o var rädda om er.
    Vi syns o hörs.
    Essie

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag hade samma problem som dig, hade en vagn med sittdelen enbart frammåt. Trodde inte det skulle vara några problem när jag köpte den, du Haley inte var född, men vad vet man då... när det väl var dags att sätta henne sved det i hjärtat rejält att sätta henne med ansiktet ifrån mig. Ville inte göra det så det slutade att jag gav upp min underbara trehjuliga vagn, sålde den och köpte en annan som man kan välja åt vilket hållbebisen ska sitta. Denna vagn har två stora hjul bak och två mindre fram. Styrs bra, men saknar ibland min gamla. Men jag e säker på att det var rätt val! // Cecilia

    SvaraRadera