9 maj 2009

Mitt förlossningsbrev

I morgon tänkte jag göra bokslut över min förlossning, men innan dess kanske det kan vara kul att läsa om de önskningar och föreställningar jag hade INNAN det smällde, hehe?

Förlossningsbrev från Mamma Sträng(79xxxx-xxxx)

Hej,

Vi väntar vårt första barn och är både nyfikna och (positivt) vettskrämda inför förlossningen. Det är mycket vi som ”lekmän” har idéer och uppfattningar om efter att ha gått gravidyoga, profylaxkurser och läst, läst, läst…, men vår huvudsakliga inställning är en stor ödmjukhet inför den yrkeskunskap som finns på förlossningsavdelningen.

Med förhoppning om ett gott samarbete!

Mamma och Pappa Sträng

Jag vill inte:
Ha sterila kvaddlar
Helst inte veta om jag spricker/spruckit och/eller ni måste klippa. Om möjligt vill jag inte veta om ni syr ihop mig efteråt – den infon vill jag hellre få efteråt i sådana fall.

Jag vill gärna:Få taget ett koagulationsprov direkt jag skrivs in med anledning av ökad blödningsbenägenhet, se min journal.

Under öppningsskedet vill jag gärna:
Bada el. duscha
Ha tillgång till pilatesboll
Ha tillgång till TENS
Prova massage, värmedyna, olika ställningar som smärtlindring – alla dylika tips från BM tages tacksamt emot!
Få hjälp med andning och avslappning (påminn mig att slappna av om jag spänner mig och håller andan!)
Bli påmind om att byta ställning om jag har benägenhet att ”fastna” i en viss ställning
Ha tillgång till lustgas när det bedöms vara rätt i tiden av BM.
Vara rörlig och stå upp/gå mycket

Smärtan under utdrivningsskedet tänkte jag försöka hantera med hjälp av följande metoder:Med hjälp av barnmorskan vill jag pröva olika ställningar för att hitta den lindrigaste.
Jag vill gärna bli påmind om att inte forcera (all hjälp och guidning från BM som förebygger bristning tages tacksamt emot!)
Kalla/varma omslag till
mellangården samt ev bedövningssalva.
Lustgas, andning, avslappning
Ev. ”Stand-up epidural”

I övrigt vill jag gärna:Föda i optimal ställning med hjälp att minska risken för bristningar (smörja med olja i mellangården, hålla emot (perinealtryck)) – ”andas ut barnet”. Hoppas mycket på guidning från barnmorskan här!!
Ha ”stand-up epidural” om jag ber om det (eller annan bedövning enligt önskemål eller förslag från BM) – vill gärna veta när det är ”sista chansen” till sådan bedövning.

När bebisen är född vill jag gärna:Att navelsträngen inte klipps förrän efter att den har slutat pulsera
Att jag får hjälp med att driva ut moderkakan så naturligt som möjligt om den inte skulle komma av sig själv – ex. genom amning/stimulering av bröstvårtorna, upp och gå lite etc.
Att vi får lära känna varandra och mysa lite, samt ev. även få prova på amningen (om det är ok och möjligt?) innan bebisen vägs och mäts.

Sådan är Alexandra som person:Kan ha svårt att be om hjälp – tiger och lider ”Vill inte vara till besvär”
Blir lätt arg och irriterad när jag är hungrig, trött, rädd eller har ont
Har väldigt stort kontrollbehov

Är orolig för:
Att tappa självbehärskningen både psykiskt och fysiskt – att inte klara av att leva upp till den roll jag har i ”vanliga livet” som ”duktig flicka”.
Att drabbas av panik när värkarna blir för mäktiga och inte klara av att slappna av och andas.

Målbild
Vi har kommit hem med bebisen, all tre mår bra och amningen fungerar. Förlossningen är ett positivt minne.

Delmål
Sköta en del av värkarbetet hemma
Slutligen komma in på förlossningen och stanna där
Passerat spinaetaggarna
Öppen 10 cm
Bebisen född, ligger på min mage
Att få ligga i sängen tillsammans med barnet, titta, räkna fingrar och tår – ta in allt det stora!
Att barnet ammar för första gången

Vänliga hälsningar.

Mamma och Pappa Sträng


Kl 11.00 i morgon ska vi vara på BB för viktkontroll av lillan, så nu ska jag passa på att sova en liten stund, innan det snart är dags för amning igen...

God natt!

1 kommentar:

  1. Så fint brev du har skrivit!!!!!!
    jag grät...är ju gravid o då lipar man ju för allt! Väldigt genomtänkt och fint!

    Grattis än en gång till er fina flicka!

    Tänk om jag med kunde få föda fram en sån liten flicka, här blir de nog en sån 4kg plus igen och 55 lång;) hahha

    SvaraRadera