25 juli 2011

Stoooor bicka!

Vendela har lite problem med vissa konsonanter - v och f blir ofta b, s blir t och så vidare... Ibland när jag säger att hon är min lilla, lilla bebis, så hojtar hon tillbaka att hon inte alls är en bebis, utan en "stoooor bicka" (stor flicka), hehe.

I dag har jag upprepat "stoooor bicka" som ett mantra (allt medan Vendela sjungit "Femton gastar på död mans kista, ooooooch en flaska med roooom!"...vilket iofs mer låtit som något i den här stilen: "Tenten tattar å död mans tiiiissssssssta, ååååååååååååååå massa rrrrrrrrrooooooom!" Hahahahahaha!), eftersom vi ägnat dagen åt att bland annat göra om Vendelas Juno till en barnsäng (det är viktigt med mental förberedelse säger BVC-Jeanette!).

Bort med spjälsidorna, och iväg till Jysk för att köpa madrasser. 12-13 kg väger hon väl nu, så det blev dubbla antalet av den varan, så att hon ligger som en riktig prinsessa på ärten och inte får ont i sin rygg. Och så drog vi ut sängen till 120 cm (totalt har jag för mig att den kan dras ut till 150 el 160 cm, så hon ska ligga i den ett bra tag till).

Sen var det dags för nattningen...tjena ;-) Uppemot tre kvart envisades vi båda två, jag med att leda tillbaka till sängen under högljutt gråt och protester, och Vendela med att kravla sig ur sängen och komma inspringande i mitt sovrum, där jag satt och väntade ;-) Men till slut vann mamma, precis som Anna Wahlgren utlovat, och nu sover lillan sen en timme tillbaka. Och i morgon kommer dte förmodligen gå på halva tiden (om man nu kan lita på den där Anna...)

Stora bickan testade även pottan en lång stund idag (dock utan attd et blev bingo...men ändå! Stoooooor bicka!)

Stora bickan i "nya" sängen!

Mammans belöning när det äntligen blivit tyst och lugnt på andra våningen...
Ett glas vitt och tonfiskstartar m grönsaker!


I morgon ska jag och Vendela ha play date här för mammagruppskompisarna och nya bekantskaper. Fem små tvåringar och några småsyskon blir det som kommer och leker medans mammorna fikar och snackar skit!

xoxo, mamman!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar