28 sep. 2008

5+0

I dag går vi in i vecka 6 (5+0 i dag), ytterligare ett snigelsteg mot "säkerheten" på 12+0, 7 veckor bort.

Så här skriver FL om vad som händer den här graviditetsveckan:

Vecka 6 - 28 sep - 4 okt 2008

Kroppen: Kvinnor kan få lite pormaskar i ansiktet till följd av hormonerna. Andra graviditetssymtom är att man kan känna sig yr och lite darrig i benen emellanåt, särskilt om man har stått länge eller reser sig häftigt. Brösten kan ömma lite och bli en aning större.

Embryot: Nu växer embryot ca 1 mm om dagen. Det är lika stort som en ärta, dvs 3-5 mm. Det har fortfarande svans som senare blir till ben. Embryot utvecklar det som ska bli nervsystem, det visar sig nu i form av tunna trådar.Kroppens organ börjar bildas på allvar, stämband och underkäke börjar ta form. Innerörat skapas, hjärtat slår med en kammare och munöppningen är skapad. Nu skapas en skiljevägg i hjärtat, navelsträngen, lungor, bukspottkörtel, sköldkörtel och lever.

En liten ärta! Så sött. Pormaskar? Blä! Men har tack och lov inte sett till något ökat antal av den sorten!

I går fick blivande morbror R reda på den glada nyheten, liksom hans sambo, S, då vi träffade dem för att gå ut och äta. Dubbelt kul blev det när S berättade att hennes bror ringt tidigare på dagen och delat med sig av samma glada nyhet: han och hans tjej ska ha barn ungefär samtidigt som oss, i början av juni. OM allt går bra. OM. Detta OM...

Kanske hade jag nojjat mindre om jag mått illa eller kännt att det händer något i magen? Som det är nu, så är mina enda symtom på att något växer i mig, att jag är trött redan från lunchtid, att jag är uppe och kissar två gånger per natt (trots att det egentligen inte kommer så mycket...), att bröstvårtorna är lite ömma och att jag får synliga blå ådror över brösten och mellan dem fram emot kvällen.

Har lagt iPoden på laddning, och efter duschen ska jag bege mig ut på en promenad i det vackra höstvädret, innan det är dags för söndagmiddag hos mamma och pappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar