31 okt. 2010

Plättar!

När Vendela vaknat efter sina två timmar i vagnen i trädgården (tycker det är viktigt att hon får sova ute åtminstone två dagar i veckan - kanske är det en bidragande faktor till att hon nästan aldrig är sjuk?) kurrade det i både mammas och lillans magar. Så vi bestämde oss för att göra plättar! Vendela ville hjälpa till, så hon fick stå på en stol vid diskbänken. Hon följde äggknäckandet och mjölmåttandet med stort intresse, och när jag började vispa ropade hon: Meeeeej, meeeeej!!! Mej är ett ord med många betydelser, i detta fallet betydde det så klart "Jag me'", som översatt från skånska betyder att hon också vill... (jag vill med...). Det kan också betyda mer, jag (mig), följa med och fram tills nyligen även komma med. Fast nu har hon börjat säga bomma istället. Som i morse när jag vaknade av att hon ropade: Maaaaaaaamma...bomma! Hehehe. Så klart kom mamma på direkten och hämtade! Goa unge!

Ett annat nytt ord är ssslütt. Slut, alltså. Hon slirar en stund på s:et och sen blir u:et tyskt, skojigt! Vi övar också på att säga ost, det är inte det lättaste, men i morse lyckades hon. Dock lät det som att hon smög in ett v i ordet!?!? Oooovst!









Som synes kom mamma Sträng aldrig ur pyamasen idag...Känns bra, då har man verkligen firat söndag fullt ut! Skämt å sido, jag har invigt nya strykjärnet och det tog hela dagen i anspråk  - nu finns det inget mer här hemma att stryka, å andra sidan ;-)

Ny vecka imorgon, om än en kort sådan. Bara tre dagars arbete, sedan är det långhelg. På tisdag är det kvartsamtal för Vendela (förra veckan blev det inställt, eftersom Lotta var sjuk), ska bli så roligt att få se bilder från hennes vardag! Den här veckan tänkte jag dessutom att mormor ska få sätta saxen i VJs frissiga lilla tuss, som hon har i nacken... som vi skrattar åt den!


1 kommentar:

  1. Hello!
    Goa, goa, unge, så sant, så sant. Härliga bilder Alex,hoppas plättarna smakade bra men det gjorde dom säkert.
    Stor go kram o pussa Vendela.
    Essie

    SvaraRadera